Vrijdag 13 december 2024 zijn wij vanaf 14 uur gesloten in verband met een teamuitje!

Kantoorinrichting: de verschillende ruimtes en werkplekken

Moderne kantoren bieden medewerkers meer dan alleen een eigen werkplek. Bij de kantoorinrichting wordt dan ook al vaker rekening gehouden met de verschillende behoeften en werkzaamheden die gedurende de dag uitgevoerd zullen worden. Er worden plekken ingericht waar creatieve processen op gang kunnen komen, ruimtes waar meetings en overleggen plaats kunnen vinden en plekken waar medewerkers even kunnen ontspannen.

In deze blog bespreken we de diverse mogelijkheden en de bijbehorende inrichtingen:

Werkplekken en werkruimtes

De meest voor de hand liggende ruimtes bij de kantoorinrichting zijn de werkplekken. Toch zijn ook hier uiteraard verschillende opstellingen, indelingen en benaderingen mogelijk. Biedt u iedere medewerker een vaste werkplek, of gaat u toch voor flexibele werkplekken?

Een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden bij het inrichten van de werkplekken:

  • Denk aan de ergonomie: ergonomische bureaus en bureaustoelen voorkomen fysieke klachten bij werknemers en verbeteren de productiviteit
  • De akoestiek: ongestoord werken gaat beter als de ruimtes daar op ingericht zijn. Er zijn akoestische scheidingswanden voor bureaus verkrijgbaar, maar ook losstaande scheidingswanden en akoestische plafondelementen behoren tot de mogelijkheden. Er zijn zelfs kantoorkasten die op akoestisch gebied kunnen helpen.
  • Dat brengt ons bij het volgende punt: opbergruimte. Is er voldoende ruimte om mappen, papierwerk en andere gebruiksmaterialen op te bergen? Zeker wanneer gebruik gemaakt wordt van flexplekken is het van belang om een ‘clean desk policy’ te hanteren en te zorgen voor voldoende kantoorkasten.

Vergaderruimtes

Voor belangrijke vergaderingen en grote overleggen is het prettig als er een specifieke ruimte voor ingericht is. Lange vergadertafels en comfortabele vergaderstoelen zorgen ervoor dat iedereen op aangename wijze kan overleggen.

Aan de andere kant kunt u er ook juist voor kiezen om wat meer dynamiek te creëren in de vergaderruimte, door te kiezen voor zit-sta tafels in de vergaderruimte. Staand vergaderen is namelijk efficiënter dan zittend vergaderen!

Wini Winea Pro Zit Sta Vergadertafel

Met de moderne manier van werken zien we hoe vergaderruimtes ook al vaker gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals informele besprekingen of als tijdelijke werkruimte. Door een allround inrichting te realiseren is de ruimte multi-inzetbaar en kan deze voor meer gebruikt worden dan puur vergaderen.

Plekken voor informele meetings en overleggen

Liever geen volledige vergaderruimte inrichten, of toch de vergaderruimte vrijhouden voor de belangrijkste overleggen en meetings? Creëer dan comfortabele plekken waar medewerkers ongestoord overleg kunnen voeren of korte meetings kunnen houden.

Voor het inrichten van dergelijke plekken kunt u denken aan het diverse loungemeubilair uit ons assortiment. Van volledige loungesets in modulaire systemen tot losse treinbanken of comfortabele stoelen en banken. Veel van deze meubelen bieden een optimale akoestiek, zodat privé overleggen ook echt privé blijven.

Wini Hive Lounge

Ongestoord (en niet storend) telefoneren

Even rustig telefoneren zonder collega’s te storen? Ook daarvoor zijn oplossingen beschikbaar. Onder andere de eerdergenoemde treinbanken en stoelen bieden uitkomst dankzij de sterke geluidsisolatie. Maar ook een aanrader is de Private Label telefooncel, waarbinnen je ongestoord kunt telefoneren, zonder werkende collega’s af te leiden. Deze telefoonbooth werkt sterk isolerend en beperkt daardoor de overlast door telefoontjes.

Kantine of café

De kantine en het bedrijfscafé zijn de ideale plek om even tot rust te komen en te ontspannen na het harde werken. Een aangename bedrijfskantine / café heeft een positieve invloed op de productiviteit en verhoogt de tevredenheid onder uw personeel.

Over het inrichten van de ideale bedrijfskantine schreven we al twee gedetailleerde artikelen:

Copy / reproruimte

Wanneer er regelmatig geprint en gekopieerd wordt binnen het bedrijf is het prettig wanneer hier een aparte ruimte voor is. Zo voorkomt u overlast door de diverse printers en machines bij werknemers, zowel op mentaal vlak als op het gebied van hun algemene welzijn.

Daarnaast is het belangrijk dat de apparatuur altijd naar behoren functioneert en er gekozen wordt voor veilige, moderne printoplossingen. Wout Monseurs biedt diverse printers en multifunctionals aan, van zowel Canon als HP. Wout Monseurs biedt daarbij een eigen servicedienst aan, en dankzij onze managed print services komen uw printers nooit zonder toner te zitten. Daarnaast bieden we uitgebreide financieringsmogelijkheden, zodat een printer of multifunctional nooit een financieel struikelblok hoeft te vormen.