In gesprek met… Faye!
Iedere maand geven we in ‘In gesprek met…’ het woord aan een van de collega’s van Wout Monseurs. Om dit nieuwe segment af te trappen gaan we in gesprek met Faye, onze interieuradviseur. Ze vertelt uitgebreid over haar werkervaringen, hoe zij en klanten inspiratie opdoen en wat de laatste trends zijn op het gebied van projectinrichting:
Je bent bij Wout Monseurs werkzaam als interieuradviseur; kun je toelichten hoe je werk eruit ziet?
Het werk is heel divers! Dit loopt uiteen van advies geven voor / over een goed zittende bureaustoel in onze showroom tot het maken van een compleet concept en interieurontwerp op basis van de wensen van de klant.
Wat maakt je werk zo leuk, bijzonder of uitdagend?
Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en natuurlijk ook wensen, hierdoor is elke case anders. Dat kunnen vertalen naar een mooi ontwerp of passend plaatje voor de klant, daar doe ik het iedere dag voor.
Zijn er op dit moment opvallende trends op het gebied van projectinrichting?
Je ziet dat kantoorbeplanting steeds meer toegepast wordt. Ook het echte “huiselijke” aspect op de werkvloer blijft groeien. Werkgevers vinden het nu belangrijk dat hun werknemers terug kunnen komen naar een inspirerende omgeving op kantoor, in plaats van dat deze blijven thuiswerken. Kantoren worden hierdoor steeds meer aangekleed om dit te stimuleren.
In hoeverre weten klanten zelf al wat ze willen bij een projectinrichting opdracht? Hebben ze zelf al een globaal idee of bepaalde wensen, of krijg je hierin vooral zelf veel vrijheid?
Dit is wisselend: soms weten klanten heel goed wat ze willen en is aan mij de taak om dat beeld goed te schetsen en realiseren. Daarnaast komt het ook voor dat de klant wel een soort van idee heeft, maar nog niet weet hoe dat vertaald kan worden of wat allemaal mogelijk is in de praktijk. Dan is het een extra uitdaging om ze versteld te laten staan met het ontwerp. De enthousiaste reacties die daarop volgen zijn erg leuk!
Wat zijn jouw belangrijkste inspiratiebronnen? En waar halen de klanten van Wout Monseurs vaak hun inspiratie vandaan?
Ik probeer zelf altijd actief de trends te blijven volgen en goed bij te houden wat er in de projectinrichting gebeurt of verandert qua behoeftes. Klanten die zelf al heel goed weten wat ze willen gaan vaak rondneuzen op het internet op platformen als Pinterest en LinkedIn. Vervolgens geven ze dan vaak aan dat ze ‘hetzelfde’ of ‘precies zoiets’ willen hebben als de voorbeelden die ze tegenkomen en aanduiden.
Welke (kantoor)ruimte vind je het leukste om onder handen te mogen nemen? En waarom?
Mijn twee favoriete ruimtes zijn de kantoortuin zelf en de kantine / het bedrijfsrestaurant. Bij de kantoortuin kun je echt een omgeving maken op de werkvloer waar gewerkt kan worden, maar waar ook ruimte is om te ontmoeten, ontspannen en vergaderen. Het is een mooie uitdaging om al deze aspecten te laten samenkomen om zo één geheel te creëren.
En de kantine verandert in een heus bedrijfsrestaurant bij grotere bedrijven. Het is niet langer zo dat deze ruimte enkel een simpele tafel met stoelen heeft staan. Ook deze ruimte wordt namelijk steeds meer meegenomen in het proces van aankleden en gezellig maken.
Heeft de coronatijd nog meegespeeld in de keuzes die nu gemaakt worden bij de projectinrichtingen?
Zeker! Door de coronatijd zijn we anders gaan werken en dat merken we in de projectinrichting. Veel werknemers zijn inmiddels gewend aan maandenlang geconcentreerd en alleen thuis te moeten werken. De indelingen van kantoren worden anders en kantoor wordt daardoor steeds meer een ontmoetingsplek. Het is niet meer enkel een plek met een bureau; weer onder de mensen komen, contact maken met elkaar en vooral heel belangrijk, met plezier naar je werk gaan, dat is wat momenteel sterk aan bod komt.
Welke trends verwacht je in de (nabije) toekomst te zien op het gebied van interieurdesign en projectinrichting?
Zo langzaamaan zie ik bij enkele klanten deze verandering al, maar ik verwacht dat opvallend kleurgebruik steeds meer naar voren zal gaan komen. Wat we heel lang zagen in de projectinrichting waren veilige kleuren, basic kleuren. Nu worden steeds vaker gedurfde kleuren toegepast om zo eruit te springen. Kleuren die bijvoorbeeld in de huisstijl van het desbetreffende bedrijf zitten of een accentkleur die perfect past bij de stijl die de klant wenst. We zullen gaan zien dat steeds meer klanten dit aan gaan durven.