5 redenen om juist nu uw kantoor aan te pakken (Van overhead naar menselijk kapitaal)
De afgelopen jaren vormden voor veel ondernemingen een onzekere periode. De coronacrisis heeft een aanzienlijke impact gehad op de bedrijvigheid en zette het werken op kantoor tijdelijk buitenspel. Tegelijkertijd werd de arbeidsmarkt steeds uitdagender, waardoor het lastig geworden is om personeel te werven én behouden. Voor veel organisaties redenen om de hand op de knip te houden wat betreft de inrichting en uitstraling van de kantooromgeving.
Het effect van deze uitdagende periode is ook vandaag de dag nog voelbaar; toch is het juist nu zeer interessant (en belangrijk!) om te investeren in de kantooromgeving. Waarom? In deze blog lichten we 5 redenen toe om nu uw kantoor aan te pakken:
1 Krappe arbeidsmarkt
Er is momenteel sprake van een krappe arbeidsmarkt voor jonge kenniswerkers. Iedere werkzoekende heeft nu de luxe dat hij / zij de keuze heeft uit meerdere openstaande vacatures. Het is dus van belang om je als organisatie goed te profileren om personeel aan te trekken. Een aantrekkelijke, levendige kantooromgeving zet direct de toon en zorgt ervoor dat u als werkgever in positieve zin opvalt tijdens de sollicitatieprocedure.
Tegelijkertijd zullen frisse, nieuwe kantoorruimtes ook een morele boost geven aan uw huidige werknemers, wat weer bij kan dragen aan het behoud van huidig personeel (zie ook reden 5).
2 Hybride werken vraagt om een andere kantoorinrichting
Het vele verplichte thuiswerken tijdens de coronacrisis is sinds de versoepelingen inmiddels overgegaan in het hybride werken, oftewel een afwisseling tussen thuiswerken en op kantoor werken. Hierdoor verandert ook de functie van een kantoor: het wordt meer een plaats waar collega’s elkaar ontmoeten om samen aan een project te werken, even te sparren of om inspiratie op te doen.
Dit vraagt uiteraard ook om een geheel andere kantoorinrichting dan het traditionele kantoor. Bij een herinrichting kunt u rekening houden met de gewenste functie van iedere ruimte, inclusief passend meubilair en tools.
3 Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen
De huidige maatschappelijke en technologische ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de manier van werken. Zakelijk reizen wordt bijvoorbeeld vanwege zowel milieu- als kostentechnische redenen steeds meer vervangen door videoconferencing.
Bestaande vergaderruimtes dienen daarom te worden voorzien van geavanceerde audiovisuele oplossingen inclusief intelligente reserveringssoftware om de bezetting van de ruimtes in goede banen te leiden.
4 Van overhead naar menselijk kapitaal
Daar waar vroeger het kantoor vooral als een overhead post werd beschouwd, raken organisaties er tegenwoordig steeds meer van bewust dat het allemaal draait om menselijk kapitaal en dat er ook op kantoor productie wordt gedraaid. Een gezonde werkomgeving voor kantoorwerkers is dus ook van belang.
Hierbij valt te denken aan elektrische zit-sta bureaus en goede ergonomische hulpmiddelen. Met alleen een goede bureaustoel ben je er namelijk nog niet.
5 Arbeidstekort door vergrijzing
Door de toenemende vergrijzing zal er een structureel arbeidstekort komen. Om bestaand personeel te behouden en langer door te laten werken is het belangrijk om een inspirerende en prettige kantooromgeving te bieden.
Door rekening te houden met ergonomie, comfort en de gewenste functionaliteiten van een moderne kantooromgeving houdt u uw huidige werknemers tevreden en toont u goed werkgeverschap.
Uw kantoorinrichting aanpakken?
Door op tijd te handelen weet u bestaand personeel blijvend aan u te binden en vormt uw organisatie tegelijkertijd een aantrekkelijke werkomgeving voor toekomstige collega’s. Deze periode leent zich uitstekend voor een omslag, doordat op natuurlijke wijze al veel ontwikkelingen en verschuivingen in werkwijze hebben plaatsgevonden de afgelopen jaren.
Wilt u hier op inspelen en ervoor zorgen dat uw kantooromgeving snel gereed is voor deze nieuwe manier van werken? Wout Monseurs staat u graag bij! Wij verzorgen volledige projectinrichtingen en bieden tevens kantoormeubelen, accessoires en hulpmiddelen om elke kantoorruimte naar wens en behoefte in te richten.
Meer weten? Bekijk ons aanbod op de website of neem contact met ons op om de mogelijkheden voor uw organisatie te bespreken!